Manaqib Sayyidah Fatimah (6)


Digelapnya zaman jahiliyah yang menjadikan wanita bagaikan bintang  dan budak  hawa nafsu, Rasulullah dikaruniai anak perempuan yang mana  akan menjadi "Qiblat" dan "Mahkota" para wanita..

"Siapa saja wanita yang tidak  berqiblatkan Sayyidah Fatimah dan bermahkotakan Sayyidah Fatimah, maka apa yang  terjadi di zaman jahiliyah akan  terulang. Wanita akan hina dan jadikan  budak hawa nafsu"

Bergembiralah  Nabi Saw. dan  berkata kepada Sayyidah Khadijah "Sesungguhnya dia adalah anak yang cantik laksana angin sepoi-sepoi yang indah dan penuh barokah."

Kemudian Nabi Saw. menggendongnya dan menciumnya maka  semakin  tampaklah kegembiraan Sayyidah Khadijah karena Sayyidah Fatimah adalah manusia  paling mirip dengan ayahnya.
Kemiripan tersebut sebagai  penyebabkan  Sayyidah Fatimah mendapatkan cinta yang berlebihan dan  perhatian  khusus.

Rumah tempat dilahirkannya Sayyidah Fatimah adalah  rumah yang  diliputi kemuliaan dan kehormatan yang berasaskan budi  pekerti dan  ahklaq yang luhur. Di tempat yang subur dan yang penuh cahaya tumbuhlah  bunga mawar  yang elok dan menawan. Yang menjadi harapan setiap wanita..  (bersambung)